Co byste měli vědět o podvozku svého auta, než se pustíte do úprav?

Při úpravě jízdních vlastností vozu bychom měli znát několik základních faktorů ohledně podvozku, které ovlivňují chování vozidla při průjezdu zatáčkou. Těmi základními jsou:

Snížení podvozku

Výška vozidla je jeden z mnoha faktorů, které umí ovlivnit jízdní vlastnosti vozidla. Snížením vozidla dojde kromě dosažení lepšího vzhledu i ke snížení těžiště vozu, resp. jeho přiblížení blíže k zemi. Snížení zmíněného těžiště přispěje k lepším jízdním vlastnostem zejména při průjezdu zatáčkou. Stejně tak je důležité správné nastavení výšky vozidla, když si do vozu nainstalujete stavitelný podvozek – ovlivňuje totiž rozložení váhy vozidla na jednotlivá kola.

Odklon kola

Každé auto se při zatáčení naklání, kde tento náklon způsobuje, že vnější část pneumatiky se postupně dostane do rovné polohy, až následně do pozitivního odklonu, kde může dojít k nadměrnému opotřebení pneumatiky. Stejně platí při každém vozidle, že čím více snížíte vozidlo, tím větší bude statický negativní odklon. Jednoduše řečeno při negativním odklonu se vrch pneumatiky přiblíží blíže k tlumiči a ke karoserií, při pozitivním odklonu se vrchní část pneumatiky od tlumiče a karoserie oddaluje.

Pro dosažení nejlepších jízdních vlastností je ideální když bude statický odklon (když auto stojí resp. Jde v přímce) co nejnižší aby při akceleraci a brzdění měli pneumatiky největší styčnou plochu. Současně by měl být negativní odklon takový, aby se v zatáčce měla pneumatika co největší styčnou plochu s vozovkou a neprocházela do pozitivního odklonu. Dosáhnout obou věci najednou nelze, a proto je nastavení odklonu vždy věcí kompromisu.

Nastavitelná ramena nebo unibalové uložení s nastavitelným odklonem vám umožní nastavit odklon kola souladu s vizuálním představ. Ideální pokud by nebyl negativní odklon příliš velikomocný by vedlo k nadměrnému opotřebení vnitřní části pneumatiky a stejně ani příliš malý aby kolo neprocházela v zatáčce do pozitivního odklonu, čímž dochází k nadměrnému opotřebení vnější bočnice pneumatiky.

Záklon tlumiče

Záklon tlumiče si umíme ověřit z boku vozidla, kde se jedná o úhel, který svírá kolmice na vozovku vedena přes náboj kola s pomyslnou přímkou, která je vedena od uložení tlumiče směrem k náboji. Zvětšení záklonu tlumiče přispěje ke zvětšení dynamického odklonu, čili odklonu při vytočení kole v zatáčce.

Upravení záklonu tlumiče je žádané z toho důvodu, že si na vozidle můžete dovolit menší statický odklon (když auto stoji, resp. Jde v přímce), což je lepší pro akceleraci a brzdění, a zároveň vůz nepřijde o dynamický negativní odklon v zatáčkách kde je žádaný. Stejně zvětšení záklonu kola vede k ztuhnutí řízení a větší odezvě cesty do volantu, což přispěje k lepší ovladatelnosti na silnici. Ideální pokud řidič potřebuje přesně zjistit, kde jsou limity jeho vozidla, a tím pádem dokáže jet rychleji neboť ví, co si může dovolit při dokonalé zpětné vazbě od vozidla. Záklon tlumiče lze nastavit na sportovních uloženích.

 

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *