Proč jsou všechny pneumatiky černé?
Pneumatiky na autě zodpovídají za bezpečnou a plynulou jízdu a popravdě si jich, kromě výměny letních a zimních nebo defektu, ani moc nevšímáme. Ve světě pneumatik je ale několik zajímavostí, o kterých nejspíš vůbec nevíte.
Za vše mohou saze
Na světě je více než 450 závodů, které pneumatiky vyrábějí a výběr pneumatik je tak opravdu obrovský, přesto mají všechny stejnou barvu. Černé ale nebyly vždy, tuto barvu získaly až v roce 1917 poté, co do směsi přírodního kaučuku byla přidána směs uměle vyrobených sazí. Ta kromě toho, že do té doby světlé pneumatiky obarvila na černo také zajistila až desetinásobné zvýšení odolnosti. Tato technologie se velmi rychle rozšířila a černé pneumatiky od té doby mají všichni jejich výrobci. Samotná směs se samozřejmě velmi liší podle přesných výrobních procesů, obecně je ale tmavá barva výhodná i kvůli dalším faktorům. Chrání gumy proti ozónu a ultrafialovým paprskům, které jinak mohou za tvorbu prasklin, jsou odolnější vůči opotřebení a také lépe přilnou k vozovce.
Důležitý design
Právě kontakt s vozovkou je velmi důležitý, ať se jedná o nové nebo použité pneumatiky. Během jízdy se pneumatika dotýká vozovky plochou o velikosti pohlednice. Celé auto je tak v kontaktu s povrchem jen plochou o velikosti papíru formátu A4 a to není moc, proto jsou tolik důležité vlastnosti pneumatik, jejich přilnavost, hloubka dezénu a samozřejmě i kvalita materiálu, ze kterého jsou vyrobeny. Každý výrobce si navíc sám sestavuje ten nejlepší design vzorku, které často mění a inovují, aby jízda byla co nejpohodlnější a co nejbezpečnější a zároveň se gumy co nejméně opotřebovávaly. Vzorek pomáhá odvádět vodu nebo i sněhovou břečku pryč z pneumatiky a styčné plochy s vozovkou a snižuje tak riziko špatné ovladatelnosti vozidla nebo smyku.
Pneumatiky si zaslouží naši pozornost a pravidelnou péči, protože jen tak mohou dobře sloužit a zaručit bezpečný návrat nám i všem ostatním na silnicích.