Vzduchový podvozek: Luxusní řešení umožňuje měnit výšku vozu i za jízdy
Každé řešení má svá pro i proti. Co se týče snížení podvozku, může přinést zlepšení jízdních vlastností i exkluzivní vzhled vozidla. Samozřejmě pouze za předpokladu, že je provedeno správě, respektive s ohledem na vlastnosti daného auta a dozajista i komunikací, na kterých je provozováno. V opačném případě je snížení spíše na škodu, ne-li fatálně špatným rozhodnutím. Naštěstí existuje způsob, jak měnit výšku vozu pode potřeby – a třeba i v průběhu jízdy. Nazývá se vzduchový podvozek a byl vyvinut pro segment luxusních automobilů.
K čemu vzduchový podvozek slouží a jak funguje?
Jak již zaznělo výše, technologie vzduchového podvozku byla původně vyvinuta pro luxusní automobily, nicméně v průběhu času ji začali využívat také výrobci tuningových komponent a upravili si ji tak, aby odpovídala specifickému způsobu využití. Funkce je jasná – poměrně rozsáhlé možnosti regulace výšky vozu a nastavení tlumiče přímo během jízdy.
Z technického hlediska je vzduchový podvozek obdobou sportovních tlumičů. Rozdíl spočívá v tom, že jsou místo standardních pružin použity měchy na stlačený vzduch. Ty jsou napojeny na vzduchový okruh, prostřednictvím kterého lze tlak v měších snižovat a zvyšovat dle aktuální potřeby.
Nabídka je široká, často však za hranou legislativy
Představa přestavby vozu na hydraulický podvozek je lákavá, ale přináší určitá úskalí. Především v souvislosti s levnějšími domácími sety, které mají kvalitativní i technické limity, a navíc nejsou legální. Na trhu je spousta nehomologovaných i jinak pochybných vzduchových podvozků, především z polské a čínské produkce – raději se jim vyhněte a připlaťte si za osvědčené řešení, které je vyhovující z hlediska kvality i legislativy. Dobrou volbou jsou například certifikované stavitelné podvozky TETechnix s měchy.