Prodej ojetých vozů: Informace a zajímavosti za 3. čtvrtletí 2023

Při ohlédnutí na český trh ojetých vozidel za třetí kvartál 2023 jsou patrné zajímavé změny a trendy, které odrážejí ekonomickou situaci domácností. Z analýzy statistik vyplývá, že letošní rok nabízí spotřebitelům širší výběr ojetých vozů než v předchozím roce, a to díky nárůstu nabídky o 4,5 %.

Proč se trh změnil?

Zajímavým fenoménem je větší nabídka ojetých vozů s českým původem, což může souviset s ekonomickými problémy domácností. Je možné, že lidé se častěji rozhodnou zbavit druhého vozu v rodině. Tento trend je patrný zejména u ojetých vozů Škoda Octavia, které se na trhu objevují častěji.

Zároveň lze pozorovat pokles dovozů ojetých vozů do České republiky. Za první tři kvartály letošního roku meziročně klesl počet dovezených aut o 6,5 %. Celkově se do Česka dostalo 118 453 aut, což je o 8 275 ks méně. I když pokles dovozů zpomaluje ve srovnání s koncem pololetí, stále jde o významný trend.

V čem je koupě ojetého vozu výhodná oproti novému automobilu?

Nižší cena: Ojeté vozy jsou obvykle levnější než jejich nové protějšky. Po zakoupení nového vozu dochází k rapidnímu poklesu hodnoty, zatímco ojetý vůz si už prošel tímto prvním obdobím výrazné hodnotové ztráty. Platí to především pro prémiové značky – například BMW ojeté vozy.

Nižší pojištění: Pojistné na ojetý vůz bývá často nižší, protože hodnota vozu je nižší a náklady na opravy jsou obvykle levnější.

Nižší depreciace: Ať už jde o ojeté vozy Volkswagen či jinou značku, ztráta na hodnotě je mnohem pomalejší než u nových automobilů. Ty naopak začínají rychle ztrácet hodnotu okamžitě po zakoupení. Ojetý vůz si již tímto prvním obdobím výrazné hodnotové ztráty prošel.

Dostupnost historie vozu: Pro ojetá auta je obvykle k dispozici historie servisních záznamů, což může poskytnout informace o předchozí údržbě a případných opravách.

Menší ztráta hodnoty: Ojetý vůz obvykle ztrácí hodnotu pomaleji než nový vůz, což znamená, že investice do ojetého vozu může být finančně stabilnější.

Rychlejší dostupnost: Nové vozy mohou mít delší dodací dobu, zatímco ojetý vůz je obvykle okamžitě k dispozici.

Nižší riziko prvních problémů: Nová vozidla mohou mít potenciální problémy, které nebyly objeveny v průběhu testování. S ojetým vozem můžete mít větší jistotu, že případné výrobní chyby již byly identifikovány a opraveny.

Struktura nabídky a změny na trhu

Nárůst počtu ojetin s českým původem může být důsledkem častého prodeje druhých vozů v rodinách. Zajímavé je, že se prodlužuje doba prodeje ojetých aut, což naznačuje, že se zájem o ojetá auta nezvyšuje. V září byl dokonce zaznamenán meziroční propad prodejů o 5 %, což je neobvyklé, zejména při srovnání s předchozím měsícem srpnem.

Dále je zajímavé sledovat strukturu nabídky podle původu aut. Počet aut s českým původem stoupl z 44,4 % na polovinu celkové nabídky (50 %). Naopak počet aut s německým původem klesl o 1,6 procentního bodu na 18,9 %. Dlouhodobý pokles prodeje ojetých vozů z Itálie je také patrný, přičemž nyní tvoří pouze 1,9 % nabídky.

Ceny a průměrné stáří vozidel

Průměrná cena ojetých vozů vzrostla meziročně o 3,8 % na 298 000 Kč. I když se jedná o nárůst, trend ve srovnání s koncem pololetí zpomalil.

Průměrné stáří vozidel zůstalo na hodnotě 9,3 let. Auta s českým původem omladila – průměrné stáří je nyní 7,7 let, zatímco auta se zahraničním původem zestárla na 10,8 roku. Auta dovezená v letošním roce vykazují průměrné stáří 10,7 let, a podíl aut starších 10 let se snížil z 52,1 % na 49,4 %.

Kilometrový nájezd a pohon

Průměrný nájezd na tachometrech klesl meziročně ze 153 000 km na 146 000 km.

Samozřejmě platí, že je důležité zvolit renomovaný autobazar, který k vozům dodává i certifikát (např. od CEBIA), který k vozu poskytuje dostatečně kvalitní informace o jeho historii.

Dobrou volbou je například autobazar Opava HaeS Motors – specialista na prodej ojetých vozů s prověřením kvality i počtem najetých kilometrů. V nabídce společnosti HaeS motors s.r.o. najdete především auta prémiových značek – Škoda, Volkswagen, Audi, Ford, ojeté vozy SEAT a další.

Auta na naftu tvořila 49,2 % nabídky, auta na benzín klesla o jeden procentní bod na 46,7 % a elektromobily se udržují na stabilních 0,9 % trhu.

Značky, barvy a další zajímavosti

V rámci značek si Škoda Octavia upevnila svou pozici. Ojeté auta Škoda překonala hranici 10 % podílu na trhu s ojetinami. Auta s propadlou technickou kontrolou získala o dva procentní body, dosahujíce podílu 22,6 %.

Co se týče barev, stále dominuje šedá (21,5 %), následovaná bílou (19 %) a černou (18,3 %). V porovnání s loňským rokem přibylo červených aut a klesl podíl stříbrných.

Podíl aut uváděných jako po prvním majiteli meziročně klesl o dva procentní body na 45,9 %.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.