Kvalitní pneumatiky zajistí lepší brzdnou dráhu

bezpečné odstupy mezi vozidly a kvalitní pneumatiky

Častou příčinou dopravních nehod a jedním z typických nešvarů českých řidičů je nedodržování dostatečné vzdálenosti. I z tohoto důvodu jde vtipná samolepka s hláškou „Nelep se na mě, nejsem tvoje stará“ na dračku. Jak se ale k nedodržování vzdálenosti staví naše legislativa? Není určení optimálního odstupu nemožné? Na všechny otázky se pokusíme odpovědět v následujících řádcích.

Zažíváme to všichni – s železnou pravidelností se za námi vyřítí řidič, který se nemůže vynadívat na náš zadek. Respektive na zadní část vozidla, a to pěkně z blízka. Spousta těchto netrpělivců pak nestačí dobrzdit a neštěstí je na světě. Dle pravidel silničního provozu však musí „řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem ponechat za ním dostatečnou vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním“.

To v praxi znamená, že by si měl každý řidič sám stanovit bezpečnou vzdálenost podle momentální situace. Mezi faktory, které mají vliv na brzdnou dráhu, patří rychlost vozidla, stav vozovky a stav brzd. A samozřejmě i aktuální počasí a kvalita obutí. Díky spolehlivým pneumatikám můžete z nebezpečné situace vybruslit bez úhony. Nezapomeňte proto bedlivě sledovat stav pneumatik – tedy hloubku dezénu a nahuštění!

Zákon tedy neudává přesnou vzdálenost mezi dvěma za sebou jedoucími vozy, tak jak ji správně určit? Dle dopravních expertů je optimální taková vzdálenost, kterou vozidlo urazí za dvě sekundy. Při rychlosti 50 km/h jde o 28 metrů, při jízdě rychlostí 90 km/h jde o 50 metrů a při rychlosti 130 km/h o 72 metrů.

Rozestupy mají i další výhodu – přispívají k plynulému provozu v kolonách a významně snižují riziko vážné nehody na dálnicích, kde se vozidla běžně pohybují ve velmi vysokých rychlostech.

Jak to chodí v zahraničí?

Nedodržování dostatečného odstupu se samozřejmě týká i řidičů v zahraničí. A zatímco u nás policisté bezradně krčí rameny, protože kontrola vzdálenosti, kterou přesně nedefinuje zákon, není tak úplně jednoduchá, v Německu jsou policisté důslední. Dodržování odstupů kontrolují pomocí kamer a řidiče přísně pokutují.

Na Slovensku a v Rakousku se řidiči řídí podle speciálních značek, ve Francii mají u krajnice přerušované čáry, které rovněž slouží pro lepší orientaci a jednodušší dodržování vzdálenosti.

Shrnuto a podtrženo, podceňovat bezpečnostní vzdálenost se nevyplácí jak u nás, tak v zahraničí. Budete-li však dodržovat pravidlo dvou sekund a nepodceníte-li kvalitu pneumatik, stanete se příkladem pro ostatní řidiče. A kdo ví – možná pomůže i v úvodu zmíněná samolepka. Dejte ostatním účastníkům provozu najevo, že nalepením se na váš „zadek“ nedosáhnou toho, abyste překročili povolený limit.

Na závěr jsme si nechali několik tipů na kvalitní pneumatiky s krátkou brzdnou dráhou. Přemýšlíte-li nad výměnou obutí, zvažte pořízení pneumatik:

Continental PremiumContact 5 – vítěz testu ADAC 2015 nabízí vyvážené vlastnosti pro vozy všech tříd a krátkou brzdnou dráhu na suchu i za mokra

GoodYear EffiGrip Performance – vítěz testu Auto Club Europa 2015 se chlubí vynikající přilnavostí k vozovce a krátkou brzdou vzdáleností za mokra

Dunlop SP Sport Bluresponse – tyto pneu mají vysoký brzdný výkon a jsou velmi tiché i ve vyšších rychlostech. Byly navrženy pro sportovně laděnou jízdu.

Zdroj: pneumatiky.cz

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.