Dojíždění zimních pneu v létě? Pořiďte si raději letní pneumatiky!

„Dojíždění“ zimních pneumatik během jarních a letních měsíců je jedním z mnoha řidičských folklórů. Aneb proč zbytečně utrácet za nové letní pneumatiky, když si ještě nějakou dobu vystačíte se zimním obutím, které následující sezónu nehodláte používat? České zákony hrají řidičům do karet – min. hloubka dezénu zimních pneu je 4 mm, letních 1,6 mm. Nabízí se však otázka, zda je ježdění na zimních pneumatikách bezpečné…

Mezi letními a zimními pneumatikami panují tyto rozdíly:

  • složení pryžové směsi
  • konstrukce a design běhounu

Letní a zimní pryžová směs

Z logiky věci vyplývá, že zimní pneu disponují takovou směsí, která zaručuje ideální vlastnosti v rozmezí nízkých teplot (-15°C až +7°C). Do české zimy jsou jako stvořené.

Směs, ze které se vyrábí letní pneumatiky, si udržuje optimální vlastnosti v teplotách od +15°C až +45°C. Je tedy jasné, že se v létě nelze na zimní směs stoprocentně spolehnout.

Letní a zimní běhoun

Letní pneumatiky mají běhoun pro suchou a mokrou vozovku. Je zde prostor pro technologie odvádějící vodu. Na rozdíl od ziních pneu musí letní obutí zajistit bezpečnou jízdu při vyšších rychlostech na rovince i v zatáčkách.

Běhouny zimních pneumatik obsahují více samostatných bloků prořezaných hustou sítí lamel. Ty mají svůj význam pro záběr na sněhu. Obvodové drážky pro odvod vody zde nejsou zastoupeny v tak hojném počtu – některé zimní pneu s nadprůměrnými záběrovými vlastnostmi dokonce obvodové drážky nemají vůbec. Proč by měly, když jsou navrženy s ohledem na bezpečnou jízdu na suchu, sněhu, ledu a mokru – ale za nízkých teplot.

Co se stane, když jezdíte na zimních pneu ve vyšších teplotách?

Jakmile dojde k zahřátí zimní směsi, změní své vlastnosti a začne se chovat nepředvídatelně. Následující výsledky testů Autoklubu ČR hovoří za vše:

  • brzdná dráha je na mokru delší o 45 %, na suchu o 10 %
  • odolnosti proti podélnému aquaplaningu je o 20 % nižší
  • přilnavost v zatáčkách je nižší o 12 %
  • běhoun se opotřebovává o 20 % rychleji

Za zmínku však stojí také zhoršená stabilita ve vyšších rychlostech (především v zatáčkách), zvýšený valivý odpor (vyšší spotřeba) a vyšší hlučnost.

Experti se shodují na to, že dojíždění zimních pneumatik není bezpečné. Pokud se přesto vydáte cestou úspory, nezapomeňte, musíte snížit rychlost jízdy, brzdit s větším předstihem, více předvídat a dávat si větší pozor při najíždění do zatáček (kvůli riziku nedotáčivého smyku).

Levné, ale kvalitní letní pneu: Kleber Dynaxer HP3

Přesvědčili jsme vás o významu letních pneu, ale máte obavy, že vám rozpočet nedovolí pořízení dostatečně kvalitního modelu? Pak vsaďte na Kleber Dynaxer HP3, který snoubí cenovou dostupnost, kvalitní zpracování a bezpečnost. „Kleberky“ jsou vhodné pro méně náročné řidiče a vynikají dobrou jízdní stabilitou, přilnavostí na mokrém povrchu a vysokým kilometrovým výkonem. Drážky v dezénu jsou optimálně široké a starají se o okamžitý odvod vody a zabraňují tak případnému aquaplaningu. Cena je naprosto neodolatelná.

V létě je lepší přezout na letní pneumatiky

Zdroj: e-pneumatiky.cz

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *